Satu dalam beribu

Dalam beribu rambut yang hitam
Pasti ada rambut yang putih
Dalam beribu orang yang dikenali
Pasti ada yang tidak menyukai
Bukan diminta untuk disukai atau digilai
Cukuplah sekadar memaafi diri ini

Tahun 2016 dah melabuhkan tirai
Terlalu banyak ‘moment’ yang berlaku dan berlalu
Ada yang akan dikenang sampai tempoh tahun ke tahun mendatang
Dan tak kurang ada juga yang ingin dilupa dalam sekelip mata harapnya
Lumrah kehidupan yang realiti adalah begitu
Ada pasang surut baik buruk nya
Jauh dengan apa yang di dalam fantasi atau drama
Semua nampak indah tanpa sebarang cacat dan calar luka
Kan?

Ikutkan hati
Teringin hendak aku listkan apa yang telah tercapai sepanjang tahun sudah
Perkara yang telah aku ‘tick’ as accomplished tasks and dreams
Dan perkara yang aku ‘strike-cross’ tanda belum dan tak perlu untuk dicapai
Mungkin nanti, satu hari
Mungkin~ 
Sungguh aku belum pasti!

Namun begitu
Perkara mendatang akan menghampiri
Perlahan~
Dari detiknya saat ke minit dan seterusnya
Cepat dan pantas masa tu kadang kala memang tak terperasan
Harini dah empat haribulan satu
Harini bukan lagi satu haribulan satu
Kau perasan tak?
Aku kena bangun dari lena dan rehatnya minda
Aku kena siap sedia untuk tempoh baki 361 hari lagi
365 Ideas of Happines, sang penulisnya Nurrila Iryani, yang pernah aku baca banyak mengimbau
Membantu aku merenungi dan merefleksi diri

Walau apapun yang bakal kita hadapi
Harap belum lagi terlambat untuk mengucapkan selamat datang tahun 2017 kepada semua pembaca
Yang mungkin segaja atau tak sengaja datang ke blog ini
Atau adakah hanya aku dahaja yang perasaan masih ada pembaca yang baca selama ini?

#wattpad #ngu-nhin Ná»™p test cho team ^.^

Post a Comment

0 Comments