Wednesday, December 25, 2013

Makan banyak tapi masih boleh sihat

Makan banyak tak salah..
Betul memang tak salah..
At least masa makan tu...
Apa yang kamu makan tu...
Benda yang kamu makan tu..
Kena betul..

Contoh:

1. Banyakkan makan buah. Sebab buah adalah salah satu makanan yang membolehkan anda mencerna dengan lebih mudah.


2. Masa atau aturan makan perlu lah betul. Perlu makan dan mesti makan sarapan. Jangan skip sarapan. Take note that!. Kalau nak skip pun, korang boleh skip lunch.. Banyak daripada korang skip sarapan dan dinner. Padahal, tak perlu pun skip makan sarapan or dinner ukeh. Waktu dinner tu paling baik waktu selepas magrib. Senang cerita adalah bersamaan waktu berbuka puasa. Waktu yang cukup untuk makanan anda makan tu hadam sepenuhnya sebelum tidur. INGAT.. jangan makan tegah malam walaupun perut anda mintak diisi. If kena juga, minum je susu or ambil beberapa biji durian kurma/kismis.

3. Elakkan makan manisan yang banyak. Tak kira gula atau susu. Susu kat sini adalah susu pekat yang lemak berkrim dan disukai oleh semut bila tidak simpan dalam fridge. Susu segar tu no problem!


4. Makan...makan...makan... tapi still kena makan dan ambil vitamin. Vitamin itu perlu. Tak kira vitamin c, multi complex, omega, zat or others yang perlu bagi kesihatan badan. Cari dekat famasi dan tanya kepada yang pakar dekat sana yang sedia membantu.

5. Makan makanan yang anda masak sendiri. (Bak kata abe aaron aziz). Sebab makanan yang kat luar tu kadang-kadang tak semuanya sihat. Especially yang bab-bab makanan yang cepat tu.. Paham ke maksudnye? Fast food yo... Semua kombinasi tu make you F.A.T.. and totally please dont make it as your best friends.


Rite it this just the random information, but yang random ni la yang sering kita termasuk aku sering buat. Lets make the first move to be a healthy person. Bright smile for you..




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...