Jenis-jenis magrain

APAKAH MIGRAIN?


Migrain adalah gangguan dicirikan oleh serangan berulang sakit kepala yang teruk. Seorang sakit kepala migrain menyebabkan denyut atau denyut kesakitan, biasanya hanya di sebelah kepala. Sakit kepala ini sering dikaitkan dengan loya, muntah-muntah, dan sensitiviti melampau kepada cahaya dan bunyi, mereka biasanya lepas antara empat jam dan tiga hari. Sakit kepala migrain, yang sering salah diagnosis sebagai sinus atau sakit kepala ketegangan, cukup teruk untuk mengganggu tidur, kerja dan aktiviti harian yang lain. Mereka mungkin berlaku sekerap beberapa kali seminggu atau jarang kerana sekali atau dua kali setahun.


News: About 30 million americans suffer from migraine. It is most common among people age 25 to 55, though it can affect children and teens as well. Migraine is about three times more prevalent in women than men; roughly one in five women and one in 16 men suffer from migraine.


Jenis-jenis migrain


1. Migrain biasa

Juga dikenali sebagai migrain tanpa aura, migrain biasa adalah jenis yang paling lazim, dan ia menyumbang kira-kira 80 peratus kepada pesakit. Aura tidak dikaitkan dengan sakit kepala atau migrain. Keletihan, perubahan emosi , kebimbangan dan kekaburan mental adalah antara gejala yang sering dialami.


2. Migrain classic

Juga dipanggil migrain dengan aura, migrain klasik berlaku dalam kira-kira satu perlima daripada penghidap migrain. Visual atau lain-lain gejala deria dipanggil aura yang paling sering berlaku sebelum sakit kepala tetapi juga boleh muncul semasa atau selepas sakit kepala. Paling biasa , pesakit melihat aura yang lampu berkelip, mabuk baris, atau bintik buta. Aura juga boleh termasuk perasaan kebas atau kesemutan , bercakap kesukaran, nada dalam telinga , menghidu bau yang pelik , atau mempunyai rasa yang ganjil di dalam mulut.


3. Menstrual Migraine

Migrain jenis ini adalah berkaitan dengan tahap turun naik estrogen semasa kitaran haid wanita. Kira-kira 60 hingga 70 peratus daripada penghidap migraine ini adalah wanita. Dan mereka melaporkan hubungan antara sakit kepala migrain dan haid.


4. Abdominal Migraine

Migrain abdomen adalah episod sederhana kepada sakit teruk di bahagian abdomen , loya atau muntah-muntah yang boleh bertahan sehingga 72 jam. Ia biasanya dilihat pada kanak-kanak , terutamanya mereka yang mempunyai sejarah keluarga yang mempunyai/menghidap migrain. Kanak-kanak yang mengalami migrain abdomen biasanya mengalami sakit kepala yang dikategori sebagai migrain klasik (seperti keterangan dia atas) sebagai orang dewasa.


5. Retinal Migraine

Juga dikenali sebagai migrain okular , migrain retina melibatkan kelumpuhan sementara bagi sebahagian atau keseluruhan penglihatan pada sebelah mata yang boleh bertahan satu jam atau kurang dan tidak sentiasa diiringi oleh sakit kepala.


6. Familial Hemiplegic Migraine

Ini adalah satu keadaan yang sangat jarang berlaku dan diwarisi. Ini disebabkan oleh salah satu daripada beberapa kromosom. Dalam migrain hemiplegic , satu bahagian badan mungkin mempunyai beberapa motor lumpuh sementara atau pergi kebas semasa sakit kepala migrain.


7. Basilar Artery Migraine

Ini jenis migrain memperlihatkan dirinya sebagai sakit kepala, biasanya di belakang kepala , dan dikaitkan dengan aura yang termasuk pening , kekeliruan , masalah bercakap, mendengar perubahan, dan gangguan penglihatan . Ia biasanya berkaitan dengan perubahan hormon dan yang paling sering memberi kesan kepada orang dewasa muda.


8. Migrain ophthalmoplegic

Ini adalah jenis yang agak jarang dan bila ia berlaku ianya memerlukan rawatan kecemasan. Pesakit akan menjadi lumpuh separa atau keseluruhan dalam saraf yang diperlukan untuk pergerakan mata.


9. Status Migrainosus

Ini adalah satu keadaan yang jarang berlaku dicirikan oleh sakit kepala yang sangat teruk yang berlarutan lebih daripada 72 jam. Pesakit perlu dibawa ke Hospital untuk merawat pesakit yang melegakan magrain ini.


10. Migrain bertukar atau kronik/ Transformed or Chronic Migraine

Ini adalah satu bentuk sakit kepala harian yang kronik. Migrain ini berlaku apabila dalam keadaan sepanjang masa, akan menjadi sakit kepala yang berterusan atau kadang-kadang menyebabkan gejala migrain yang teruk. Kadang-kadang dipanggil wujud bersama-sama migrain dan ketegangan-jenis sakit kepala, ia adalah sesuatu yang mencabar untuk merawat.



Post a Comment

0 Comments