Thursday, February 28, 2013

Last day. Korang ingat aku nangis ke?

Hari terakhir sebagai pengajar,
Hari last ni, aku tengok budak-budak semua baik je,
Walaupun nakal itu masih ada..

Budak-budak gigi arnab,
Gigi hitam macam gergaji,
Budak-budak montel yang aku suka cuit perut dia,
Budak-buak yang suka urut aku dalam kelas,
Budak- budak yang suka lari,
Budak-budak yang excited bila aku kata “hari ni jom lukis dan warna”
Budak-budak yang nak aku carikan calon,

Yang pasti korang suma budak-budak a.k.a murid kesayangan aku 
……………………………………………………………………………………………………………………………………

Epol ! kan cikgu dah pesan minum kena duduk. Makan kena duduk. Karang habis sepah, siapa yang nak sapu?” Izyan mula membebel.
hah…yang sana kenapa pulak berebut-rebut tu, makanan dah dapat sorang satu kan. Kenapa pulak yang nak ambil yang kawan lagi” nada Izyan dah mula naik satu harkat.
cikguuu….. tengok Mirul ni. Dia kan…dia kan….” Budak perempuan bertocak tu mula berair mata.
eeeii, ari-ari nak lepot kat tikgu. Acam budak tecik” Aizam, budak yang berlagak macho tapi pelat percakapannya mula tarik muka. Selalu sangat dia menyakat Jatul. Tak kira la waktu belajar..waktu makan..waktu rehat…waktu main.. Sekali aku nikahkan dua-dua ni hah baru tau. 
Eh ! sampai kesitu pulak aku ni” sambil sengkeh kepala sendiri. “Back to reality Yan! Back to reality!”  Dia mula berlari mendapatkan keduanya. Dari tadi tak berhenti ejek mengejek. Tapi dah namanya budak perempuan, bila dah kalah mula la nangis. Nak tunjuk hero kejap je. Last-last aku jugak yang penat, kena pujuk.. kena bagi lecture a.k.a consultant free kat budak-budak ni. 

Yang payahnya bila bagi ayat power karang mula tak paham. So, kena ikut level budak-budak bila nak bagi ceramah bagai.
Aizam ! cubalah jangan menyakat Jatul. Karang cikgu pukul baru tau. Hah, yang lain pun sama jangan sengeh-sengeh je. korang pun dua kali lima je! tunggu turn je kan…” Yan cuba kumpul tenaga.
Dalam keriuhan itu tiba-tiba…”SEPULUH…!”, salah seorang budak yang dari tadi tunduk menghabiskan makanan menjerit.
Hah..sudah? Ead, kenapa pulak menjerit tu. Dah habis makan pergi berus gigi”
Tadi cikgu cakap dua kali lima? Ead jawap la.” Ead, budak yang aku tabik spring bila masuk bab matematik. Sekali aku soal kejap dapat jawap. Tambah tolak darab bahagi tu just petik jari je. tapi kalau aku soal mengikut standart budak Pra-sekolah la. Kalau tanya soalan 289763 x 54 + 75786 – 6544 tu susah la nak petik jari. Aku sendiri pun kalau ditanya soalan macam tu, terus belari cari calculator. 
Sekian sedikit seloteh versi novel yang konon-konon terbaik dari laut la ni (olahan versi terbaik dari ladang). 

Aku yakin sesetengah blogger ni ramai yang berbakat dalam bernovel. Kalau tak, masakan (ewahh penggunaan ayat disitu~) tiap-tiap kali boleh tulis post kan? Even, banyak jugak blogger yang menjadikan blog sebagai medium penulisan novel. Dan ramai juga start jadi novelis macam Hlovate (my current novelis yang aku suka baca) dan lain-lain dari blog mereka. Salute laaa… sempena novel ringkas ini khas aku tuju kepada mereka yang bergelar tenaga pengajar tak kesahlah peringkat rendah, menengah or tinggi. Kini aku merasa perasaanmu~ hehe.


…………………………………………………………………………………………………………………………

So, kepada anak-anak murid kesayangan ku Ahmad Fahmi (budak ensem), Mohd Idham (budak nakal berisi), Mohd Rohi (budak pantang di suruh),Mohd Shahril Haikal (budak line duk belakang), Mohd Syafiq (budak yg selalu nakkan perhatian tapi pemalu), Mohd Adib (budak paling hebat versi sumo), Mohd Afif Danish (2nd budak ensem~leh la wat menantu), Mohd Fauzi (si kuat main), Mohd Hafiz (budak ni adik aku ok!), Mohd Nur Iman (budak chips mo kejap ada kejap taka da), Nasaruddin (awal-awal xdatang, akhir-akhir berkepit je ngan aku) 

Andsss…
Kepada bakal anak-anak heroin ku Mahirah (budak 1st days da bagi special gift kat aku), Nur Farsyihin (budak in-in… payah betul nak betul bila nak sebut namanya, comel orangnya), Nur Fashihah (budak kedua yang aku fail tiap-tiap kali nak sebut namanya~ sila usaha lagi lain kali), Nur Iman Janatul (budak baik ni, stok dak skema. Nak jadi cikgui katanya), Nurul Asykin (budak yg nak bermanja je), Siti Aisyah (budak pemurah lagi penyayang), Siti Halijah (budak paling happening~ bakal lawyer yang berpotensi besar untuk menang kes. Selalu nak kelahi dengan aku..ngee), dan Suhada (sorang lagi budak yang nak bermanja. Selalu back-up aku ni a.k.a speaker aku).
Semoga bertemu lagi. Sayang korang berdosen-dosen.



2 comments:

encik kuri said...

alolololoooo..sedih la tuh...

shasa_fiez said...

@ encik kuri :: huh! saya kan kuat dan gagah berani.. tak macho la nangis2.haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...