Wednesday, February 20, 2013

Budak designer jadi ustazah

Assalamualaikum..


Blur…cuak…malu…ketar…speechless..kaget…
Perasaan pertama aku merasa jadi tenaga pengajar yang sebenar bukan sebagai akak faci, bukan sebagai presenter di dewan lecture dan bukan sebagai head or assistant head kepada kelab persatuan..
Walaupun dah bertahun-tahun berpengalaman menjadi murid, pelajar, dan mahasiswa tapi bila diberi peluang tukar watak kepada tenaga pengajar aku still tak boleh lari dari perasaan itu semua. Mungkin la aku ni tak buat persediaan, mungkin juga tak ada bahan mengajar untuk diajar kat diaorang secara teknikal nya. Tapi bukan salah aku pun.. dan bukan juga salah ibu yang mengandung (ekkkk!). Salahkan la kepada mereka-mereka yang sepatutnya disalahkan (taknak meng-glamorkan nama or nama samaran mereka di sini).

Iye..cerita yang sebenarnya aku sekarang dah jadi pengajar. Mantop tak mantopnya since punya la nak lari dari skop pekerjaan ni (bukan yang skop sampah tu ukeh tapi “scoop”) Dah banyak kali di offer oleh mak sedara aku even mak aku sendiri untuk jadi cikgu tetap/sementara dekat sekolah diaorang. Tapi semua aku tolak. Tak sesuai dengan jiwa raga la konon. Tup-tup, start enjin kereta pergi juga ke tempat kerja yang dinamakan S.E.K.O.L.A.H. (yea padan muka aku).  By the way aku sekarang bukan keje sebagai driving school teacher, bukan sebagai lecture, bukan juga sebagai cikgu kelas pendidikan seni, tapi sebagai KAFA teachers OR yang paling sinonimnya “ustazah KAFA”. Fuhhh! Berpeluh aku bila dipanggil ustazah uollss. Bukan apa, rasa sangat-sangat kerdil dan tak layak lagi. 


Tetapi dikuatkan juga hati ni. Mungkin sebab difikirkan hanya ganti sekejap dan hanya mengajar budak darjah 5. Darjah 5 je kot, kacang goyeng tumis belacan je~ (nak sedapkan hati). Hakikatnya, kemantapan iman dan fardhu ain yang sangat tinggi perlu ada dalam diri. Ko ada ke?? (tanya diri sendiri). Alhamdulillah, berkat jarang ponteng kelas fardhu ain dan kelas study circle sesame sisters dekat Uni dulu banyak membantu.

Ini adalah pekerjaan kedua selepas aku berhenti kerja as Sales Executive di salah satu company Construction, Development and Design dahulu. Insyallah, diberi peluang untuk merasa jadi pengajar walaupun sekejap sebelum berangkat pergi KL untuk meneruskan career hujung bulan ni. Hopefully semuanya berjalan…berlari…dan terbang dengan lancar. Murid-murid tolonglah dengar cakap dan behave yourself ok.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...