Monday, July 23, 2012

Selamba redah

Assalamualaikum..

Mukadimah pertama eloklah dikongsi sedikit "tazkirah ramadhan" semoga sama-sama mendapat kebarakatan di bulan mulia ini. insyaAllah~

Rasullullah s.a.w bersabda: "Setiap amalan baik anak Adam adalah untuk dirinya, setiap kebaikan digandakan dengan sepuluh kali ganda bahkan sampai seratus kali ganda. Allah berfirman; kecuali puasa; ia adalah untukKu dan Akulah yang akan membalasnya. Sungguh dia telah meninggalkan syahwatnya, makannya dan juga minumannya demi Aku. Untuk setiap orang puasa ada dua kegembiraan; kegembiraan ketika berbuka dan kegembiraan bertemu Allah. Perubahan bau mulut orang yang berpuasa lebih baik bagi Allah di bandingkan waingan kasturi" (HR Bukhari dan Muslim)

Alhamdulillah..
berbalik pada topik kita semula, bulan puasa camni memang tak sah kalau tak pergi ke bazar ramadhan. tak kira kat ceruk mana korang tinggal mesti ada tempat yang dijadikan lokasi untuk menjual juadah berbuka puasa. yang menampakkan bezanya cuma saiz besar kecik...panjang pendek...bazar tersebut aje. lagi besar lagi la meriah bak kate orang. kate bukan orang tu aku tak tau la... ;p



macam kat tempat aku memang la panjangggg... korang pilih je nak juadah ape "macam-macam ado ! " dari kuih yang bako-bako, yang goreng, yang panggang .. cari je. sampaikan korang jadi pelik since tengok jenis kuih sama tapi "kaler" uihh jangan nak cakap la. tah dari plenet mana muncul. hijo la, biru la, kuneng la, cekelat, meroh..hoho (hamek ejaan ayat aku punya la loghat.haha). contoh senang macam apam or cupcake. pokidot sana, pokidot sini.. tompok sana..tepek sini... =.='. Itu belum kire yang nasi, bubur, ayam, ikan, mee lagi.

bukan tu je, macam-macam jenis orang pun ado! nak-nak time awal-awal puasa macam ni. kalau tak de semangat "selamba redah" memang takleh nak jalan. (dah kurang amalan puasa). so jaga la pandang.. sama dengan pergulaian pergaulan ye. nak selamat pakai la baju kebal ke..baju nak gi perang (jangan bawak tembok or pedang dah la).. tapi jangan buat tabiat pakai baju tunjuk hero cam supermen dah la, "sepende seluar kecik" kat luar tu. ishh..issshh ko hingat hensem ke haa?

jadi sama-sama kita waspada dan kekalkan amalan ibadah yang kita kumpul sehari-harian. insyaAllah..
akhir kata dari aku biar selamba beribadah, jangan selamba redah.. peace! till then, wsalam.

p/s : selamat menjalani ibadah puasa dan ibadah sunat yang lain. maaf jika ada yang tersinggung oleh mana-mana kata dalam penulisan ini.

credit, photo by orang temerloh fan club



4 comments:

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

bestnyer g PARAM
ai x suka gi lewat sebab akan berasak ngan org ramai sgt...around kol 5pm elok la
excited nak berPARAM kat mesia nnt ngeee

shasa_fiez said...

@ ☆♥L@dy @yU♥☆ :: hehe, u kat sn pun da excited. ktorang kt sini pun boleh kate hari2 excited. meriah PARAM akan terasa time awal2 n last kan.

SoLy SoLicious said...

kdg, xsuke pi bazar sbb rmai org la..hohoho..mcm2 jnis org pun ade ha..

shasa_fiez said...

@ SoLy SoLicious :: that why perlu pilih waktu yg tak ramai. gi awal sikit ke.. btw, hepi ramadhan. jom tambah amal bykkkk-bykkkkkk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...