Monday, April 16, 2012

Aku rasa...aku fikir...

Assalamualaikum..


“Aku rasa…..” = “Aku fikir…..”
“…… ok, kot! “ = “………. Ok!”


Pelik? Tertanya-tanya? Apa kebenda yang aku merepek ni?
Okeh, aku akan explain slow-and-stady je.


Situasi: satu ari korang gi shopping dengan ur kawan. Then, kawan korang minta pendapat buat satu pilihan antara baju yang dia dah berkenan tu. Anda akan….

Perhh.. tetiba macam soalan case study..

Ukeh,

Perasan tak yang kadang-kadang kita selalu mengeluarkan perkataan yang TAK PASTI seperti “aku rasa baju yang ni yang ok, kot!”. Nampak sangat yang kita tak fikir betul-betul sebelum buat sebarang pilihan. Perkataan “KOT ! “ ni yang paling biasa kita, include diri aku selalu guna. Kadang-kadang dah terbiasa, ibarat perlu ada penambahan ayat itu di setiap perkataan yang nak dicakap.


Sebaliknya kita boleh je cakap “aku fikir baju yang ni yang ok!”. See…see.., conclusion yang diberikan pun dah nampak lain yang menunjukkan kita confident dan fikir semasaknya sebelum membuat fikiran. Then, that make another side yang nak terima or tak cadangan itu. Jadi perkataan “fikir” ini telah membuatkan kita fikirkan perkara itu betul-betul. Simple mipple je sebenarnya jika kita biasa dan positive dengan pandangan dan pendapat kita sendiri.


Tapi ingat, pendapat kita tak semestinya akan diterima, tapi paling tidak membolehkan dia mempunyai pilihan. Dan biasanya pilihan itu sentiasa terletak di tangan mereka. Jangan pulak korang kecik ati bila dia tak terima pendapat korang tu.. walaupun ada terlintas dalam ati “lor buat penat je mintak pendapat aku, alik-alik kau pilih yang lain jugak” haahh…. Tak baik tak baik…


Jadi jom start dari sekarang kita cuba elakkan penggunaan “kot !” since perkataan tu sering kita guna dalam percakapan seharian kita. Bila refer balik itu adalah salah satu dari tabiat kita warga/bangsa “malay”. Tak confident ! tak seperti bangsa foreign. Straight to the point.. Memang la tak semua, tapi kita boleh amik bahagian untuk mengurangkan lagi bilangan itu. Jangan kita jadi sebahagian daripada mereka itu. Itu mungkin dipandang sebagai langkah kecil! Yang tak mustahil boleh menggegarkan stadium larian.


Since then aku stop kat sini dulu. Hopefully u all get the points, walaupun kekadang dah terkeluar tajuk. Aku biasanya pakai taip aje. Tak pandai bermadah-madah.. sasterawan bagai. Aku amek kos BBa (finance). So aku assume ni ayat budak business aje.. till then, wasalam..


Pesanan penaja :: lagu Kosong ~ Najwa Latif (best! Best !)










1 comment:

Syafiq Isme said...

hahaha. blog ni best KOT. hehehe, btw entry ni seronok baca KOT. hehehe.

feel free to drop here my friend :)

http://bubblechezz.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...