Saturday, June 18, 2011

10 Soalan Sebelum Bertunang


salam.
'dulu lain sekarang lain, dulu bujang sekarang dah kahwin'.amacam mukadimah, walawei la kan..
macam da buang tabiat pepagi macam ni..
tak kesah. "kematangan seseorang tertumpu kepada gaya penulisan seseorang"... waa gitu!.
arini post sal bab kedewasaan sikit, so kematanggan tu penting.. ~ceycey....
trend kawin-kawin sekarang ni da ada macam pesen (style)..
ada yang muda lom habis sekolah lagi da gatal nak kawin. tak sabar bebenor da..
ada jugak yang da jadi "andartu" still tak kawin jugak.. kebiasaannya sibuk mengejar kerjaya.
kebiasaannya cakap " belum ada jodoh lagi...." "jodoh belum jumpa lagi.."
emm.. memang no comment la pasal tu.
tapi orang cakap kalau tak cari "jodoh" tu sendiri, just dok(duduk) je tak jadi jugak.
and ada jugak aku dengar kalau ada yang sampai sudah tak jumpa johoh dia, besar kemungkinan jodoh dia tu da meninggal..
betol ke tidakkk????
aku akan cakap ~MUNGKIN BENAR...
so tau-tau sendiri before masuk alam perkahwinan mesti lalui pertunangan..
maksud disini proses mengenali diri pasangan masing-masing..
jadi ni la post yang nak aku kongsi...
!O SOalan SeBelum beRtunanG..
1. Apakah wawasan hidupnya?

Setiap orang mempunyai wawasan dan cita-cita yang ingin dicapai dalam hidupnya. Inilah yang perlu anda ketahui mengenai bakal pasangan hidup anda.
Sekiranya anda dan dia mempunyai wawasan dan matlamat hidup yang sama maka perselisihan dalam rumahtangga akan berkurangan.
2. Bagaimanakah kefahamannya mengenai konsep perkahwinan?
Kefahaman serta tasawur atau gambaran yang jelas mengenai perkahwinan amat penting.
Sekiranya kedua-dua pihak mempunyai kefahaman yang berbeza, umpamanya satu pihak menganggap perkahwinan hanya sekadar memenuhi tuntutan nafsu semata-mata, sedang satu pihak lagi memandang sebagai satu ibadah, sudah semestinya rumahtangga yang bakal dibina tidak akan aman daripada perselisihan dan pergaduhan.
3. Apakah sifat-sifat yang digemari dan tidak digemarinya?
Adalah penting bagi setiap pasangan mengetahui kegemaran pasangannya, apa yang disukai dan tidak disukainya kerana kadang-kadang perselisihan berlaku disebabkan kelainan kegemaran dan citarasa.
Sekiranya kegemaran setiap pihak diketahui terlebih awal mungkin perselisihan dapat dielakkan.
4. Apakah pandangannya mengenai anak pada tahun pertama perkahwinan?
Setiap orang mempunyai pandangan yang berbeza mengenai masa yang sesuai untuk menimang cahaya mata.
Sekiranya satu pihak belum bersedia sedang pihak yang satu lagi sudah tidak sabar untuk bergelar ibu atau ayah, pastilah kedua-dua pihak akan berasa tertekan dan perhubungan akan jadi tegang.
5. Adakah dia mempunyai masalah kesihatan atau kecacatan?
Masalah kesihatan yang kronik atau kecacatan semula jadi pada anggota badan tidak wajar disembunyikan.
Mengetahui adanya penyakit atau kecacatan tertentu akan mempengaruhi keputusan yang bakal diambil.
Menyembunyikan penyakit yang kronik atau kecacatan yang mengaibkan boleh dianggap sebagai satu penipuan.
6. Adakah dia seorang yang suka bergaul?
Sesetengah orang suka bergaul dengan pelbagai lapisan masyarakat, mempunyai kawan dan kenalan di merata-rata tempat. Sesetengah yang lain pula suka menyendiri, tidak pandai berkawan dan sukar didampingi.
Orang macam mana yang anda cari?
7. Bagaimana hubungannya dengan ahli keluarganya?
Perkahwian bukan sekadar aqad yang mempertemukan antara dua jiwa. Sebaliknya perkahwinan merupakan hubungan kemasyarakatan yang mencantumkan antara dua keluarga atau lebih.
Oleh itu bakal tunangan harus tahu status keluarga serta hubungan mereka antara satu sama lain. Hubungan kekeluargaan juga sedikit sebanyak menggambarkan keperibadian seseorang.
8. Apakah kegemarannya dan bagaimana dia mengisi waktu lapangnya?
Kegemaran serta cara seseorang memenuhi masa lapangnya juga memberi gambaran tentang wawasan serta cita-citanya dalam hidup ini.
9. Adakah dia aktif dalam mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau pertubuhan kebajikan?
Keaktifan dalam persatuan kebajikan atau pertubuhan sukarela menggambarkan dia bukan seorang yang sombong dan mementingkan diri.
Orang yang hidupnya sekadar untuk memenuhi cita-cita dan wawasan peribadi semata-mata sebenarnya hidup dalam dunia yang sempit dan mati sebagai insan yang kerdil.
Tetapi orang yang hidup dalam perjuangan akan hidup sebagai insan yang hebat dan apabila dia mati namanya akan dikenang zaman-berzaman.
10. Apakah pandangannya sekiranya ibu bapa masuk campur dalam urusan peribadi atau urusan rumahtangga mereka?
Setengah orang menganggap rumahtangga adalah masalah peribadi yang terlalu khusus. Tiada seorang pun yang boleh masuk campur walaupun ibu bapa sendiri.
Hal-hal seperti ini sangat penting diketahui oleh setiap orang yang akan memasuki gerbang perkahwinan. tipu la kata korang da betul-betul tahu peel'(perangai) pasangan 100%..
kalau kenal dari kecik pun, mesti ada yang terkurang. nak-nak lagi kepada pasangan yang dijodohkan or dipilih oleh keluarga. tak kenal terus mengikat tali pertungan.. macam seorang akak ofis aku yang kawin baru-baru ni. 3 bulan kenal, 3 bulan tunang then kawin. semoga berbahagia di samping pasangan hingga ke akhir hayat. insyaallah...
"Apabila anda telah mendapat jawapan yang bersesuaian dengan apa yang dicari, maka teruskanlah hasrat anda untuk melamarnya. Begitu juga halnya dengan pihak yang dilamar"~ Renungkan....


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...