Friday, January 22, 2010

Permulaan Kisah...

emm.. mcm mana leh aku tetiba terjebak dalam dunia blogger ni.. nak kata aku ni 24/7 menghadap komputer xlah pulak. i am not that kind of person, but why?? haha aku sendiri pun tak pasti, kalu ikutkan sbelum ni pun aku da create 2 blog. but not about my self of course. aku tulis blog sal kata2 and something more to the infomation. so kalu korang nk tahu sal my other blog yang aku tlis just bgtau la. kalu korang xnak tau, so aku pun x nak la bagitau.. aku x susah n korang pun tak susah kan..

so actually, sebab utama aku terpikir nak create this blog tuk share ngan korang2 bahasa ibunda kat tempat ak.. haha, korang mesti kompius ngan ape yang aku tlis sal 'bhasa ibunda' kan..xper2, biar aku explain more clearly that statement.. okey cube korang tggk stiap tempat ada loghat or bahasa ibunda masing2.. cam kt pahang,klantan, terenggu, kedah, perak n seentara nya. tp stay ramai lagi ke bdak2 or remaja2 sekarang pham certain2 perkataan yang kekadag akan dgar diaorg mencelah "eehh...pe yang ko ckp td tu" or "pe maksud perkataan k ckap td''.. and macam2 lagi.. nak2 lagi kalu kita dgar dr mulut nenek, wan, atuk, tokwan, tokki and yang sewaktu dengannya..

but to be more specific ape yang aku nak ckp ialah bahasa nenek moyang, tokwan kita.. haah bru btul... tu la yang aku nak explain dari td...hahaha.. fuhh, arap2 korang dapat tangkap la apa yang aku cube smpaikan.. ( kalu xpaham wat2 paham jela)kui2...

ni sume kalu orang yang berasal dr kampung. sayang sekali kalu dipikairkan bahasa n perkataan yang digunakan sekarang semuanya moden2.. smpaikan kekadang kalu melawat or pulang kat kampung pun speaking.. sedangkan asal keturunan mmg dr kampung, tapi asal duduk bandar skit pun terus lupa.. i am not say it's bad if we are speaking, but if we can try tu speak in the "natural" kampung term much better.. tu blum lagi termasuk anak2 muda yang mmg duduk kampung tp ckp mengalahkan orang bandar.. hilang terus kesopanan tutur bicara..

macam aku, aku pun berasal dr kmpung.. tp tengok la, aku sndiri pun terjebak dalam golongan yang kureng mengerti perkataan2 dahulu kala..wah2...makin besar da ruangan bicara..hehe.. tp aku suka tengok kalu orang2 tua bercakap. perkataan dia mudah and terus masuk ke telinga.. bukan tu saja kalau ada event, or kenduri kendara kita boleh tengok mereka bercakap sesama dyorang.. banyak perkataan yang aku pikir unik and kelakar.. sampaikan payah untuk aku translate what are the real meaning is it.huhu..

terpikir gak aku nak wat satu kamus bahasa melayu original or pior malay word..haha...
angan2 je lebih, but it is not imposible kan... ( tp ada ke yang nak beli pas tu)..emmm..
so aku terpikir la one alternative which is tlis blog.. kre pas ni aku akan kongsi la certain2 perkataan yang biasanya ditempat aku stay pakai n ckp. also aku jgak akan share ngan korang yang sudi nak tau perkataan2 baru yang korang xpnh dgr. so keep in touch..

adios amigos dlu.. ~ghambate~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...